Openbare dienstverlening > Station

Hieronder belichten we het economisch en dienstverlenend aspect. Voor de geschiedenis van het stationsgebouw zelf, zie onder Gebouwen en Patrimonium/station

Van in den beginne blijkt dat de spoorlijn 58 een enorme economische aantrekkingskracht uitoefent: in 1884 vestigt weverij Dierman zich naast het station(makkelijke aanvoer van steenkool en grondstoffen).

 

Later komt er een derde (doodlopend) spoor naar de koer van zagerij Cornelis.  Allerlei plaatselijke handelaren maken ervan gebruik om goederen te laten vervoeren (vooral de uitvoer van fruit). De Weststraat wordt ook Statiestraat genoemd.

 

Slen' stoase' in 1933.oederen wachten op transport. Zou de gevel uiterst links het oorspronkelijk stationnetje kunnen zijn? (Bron :  - foto 121)

'Slen' stoasse' in 1933. Goederen wachten op transport. Zou de gevel uiterst links het oorspronkelijk stationnetje kunnen zijn?

 

 

> Geluidsfragment : Charles Depraetere over zagerij Cornelis


Tientallen jaren ziet het station dus niet alleen het komen en gaan van studenten, pendelaars, bezoekers van “de Knip”, Godelievebedevaarders, textielarbeiders, …. maar ook van lossen en laden van goederen allerhande.

 

> Geluidsfragment : Charles Depraetere over het goederenvervoer

 

 

> Geluidsfragment : Charles Depraetere over Sleidinge als kruisingsstation

 

 

 

In het station werkten op het hoogtepunt vier personeelsleden, waarvan de chef verplicht in het stationsgebouw moest wonen. De stationchefs vanaf 1900 waren achtereenvolgens Richard Martens, opgevolgd door zoon Gerard Martens, ? Van Petegem en Charles Depraetere.

 

Laatste stationschef (van 1954 tot 1984) Charles De Praetere en zoon Bart (Foto 0119 - Bron : Joris De Wildeman)

Laatste stationschef (van 1954 tot 1984) Charles Depraetere en zoon Bart

 

 

> Geluidsfragment : Charles Depraetere over de personeelsbezetting

 

 

 

In 1965 spreekt men een eerste keer van een sluiting, maar dat gaat niet door.

 

 

> Geluidsfragment : Charles Depraetere over controle overwegen

> Geluidsfragment : Charles Depraetere over de stoomtrein

> Geluidsfragment : Charles Depraetere over de telegraaf

 

Rond 1978 verdwijnt het goederenvervoer volledig en raakt spoor drie in onbruik.

In 1983 zijn de vooruitzichten opnieuw somber en maakt de NMBS werk van de snelverbinding Gent - Eeklo, waarbij de stations van Waarschoot en Sleidinge  opgeheven worden. Ondanks hevig protest onder impuls van schepen van mobiliteit Paul Van Kerckhove, is in 1984 de sluiting van het station van Sleidinge toch een feit.

 

Laatste werkdag voor het Sleins spoorwegpersoneel: Sous-chef?, Stationschef Charles De Praetere, koerman? (Bron : Charles De Praetere - foto 2750)

Laatste werkdag voor het Sleins spoorwegpersoneel: sous-chef ?, stationschef Charles Depraetere, koerman ?

 

> Geluidsfragment : Charles Depraetere over de toestand bij de sluiting.

 

Het laatste ticket in het station van Sleidinge uitgegeven. (Foto 0869 - Bron : Joris De Wildeman)

Het laatste ticket in het station van Sleidinge uitgegeven.

 

 

{wmv}9011{/wmv}

...voor de laatste stoptrein.

 

Sleidinge wordt 'sluitinge' ,protestactie 1984. (Bron : Joris De Wildeman - Foto 120)
Sleidinge wordt 'sluitinge' , protestactie 1984.



In 1989 echter leiden de niet aflatende protestacties en massale petities tot de heropening op 29 mei, weliswaar als stopplaats deze keer. Wissels en tweede spoor worden wel uitgebroken, omdat de functie van kruisingsstation vervalt en overgenomen wordt door Wondelgem.

Guy De Dapper helpt schepen en grote gangmaker Paul Van Kerckhove met feestbloemen voor de nieuwe eerste stoptrein. (Foto 2746 - Bron : Westvoorde Comité)

Guy De Dapper helpt schepen en grote gangmaker Paul Van Kerckhove met feestbloemen voor de nieuwe eerste stoptrein.

 

 

> Geluidsfragment : Charles Depraetere over het succes van de protestactie

 

 

 

In 2005-06 worden de sporen en perrons van lijn 58 grondig gemoderniseerd, onder andere om de toegang tot de moderne treinstellen mogelijk te maken