Gebouwen en patrimonium > Station

Hier belichten we het station als materieel erfgoed. Voor het economisch en dienstverlenend aspect, zie onder  Openbare dienstverlening/station

In 1859 zijn de eerste plannen en onteigeningen voor de spoorwegverbinding Gent – Eeklo klaar.

Tot 1900 stond er een klein houten stationsgebouwtje aan de westzijde, nu een stuk parkeerterrein van PC Sleidinge.

In 1901 bouwt men een groter houten exemplaar aan de andere kant, dat in 1911 vervangen wordt een nieuw  stenen gebouw. Daarrond zijn er toch een paar vraagtekens

 

Het stationspersoneel met 1 reiziger omstreeks het begin van de 20e eeuw (Foto 0866 - Bron : Sleinse FilmKlub)

Het stationspersoneel met 1 reiziger omstreeks het begin van de 20e eeuw

 

De oudste ons bekende foto van het stenen gebouw, niet gedateerd (Foto 2752 - Bron : Sleinse FilmKlub)

De oudste ons bekende foto van het stenen gebouw, niet gedateerd

 

 

In het begin van den grooten oorlog bouwt men een schuilplaats tussen toiletten en wachtzaal. (Foto 0867 - Bron : Sleinse FilmKlub)

In het begin van den grooten oorlog bouwt men een schuilplaats tussen toiletten en wachtzaal.

 

 

Slen' stoase' in 1933.oederen wachten op transport. Zou de gevel uiterst links het oorspronkelijk stationnetje kunnen zijn? (Bron :  - foto 121)

'Slen' stoasse' in 1933. Goederen wachten op transport. Zou de gevel uiterst links het oorspronkelijk stationnetje kunnen zijn?

 

Ons station anno 1953, en zoals het er decennia lang onveranderd bij lag. (Foto 2753 - Bron : Sleinse FilmKlub)

Ons station anno 1953, en zoals het er decennia lang onveranderd bij lag.


Uiterst links de manuvijl om de slagboom in de Langendam te bedienen. Achter de typische witte spoorwegafsluiting wacht een camion op zijn lading terwijl de voerman een praatje slaat op het perron. Onder de luifel, aan de spoorwegovergang voor de reizigers richting Eeklo, staan de hefbomen om de wissels te bedienen.

Tegen eind de jaren 50 verhuisden de hefbomen naar binnen (officieel Blok 3 genoemd), en verhuisden de draailieren voor de bediening van de overwegen naar het perron aan de overkant, richting Eeklo. De overwegen Weststraat en Wurmstaat waren barelen (roodwitte hekkens op wielen die over de rijweg kwamen gerold), in de Langendam waren het volledige slagbomen voorzien van hangende kettingen. De overweg in het Eeksken was onbewaakt.

In het station werkten op het hoogtepunt vier personeelsleden, waarvan de chef verplicht in het stationsgebouw moest wonen.

 

 

> Geluidsfragment : Charles De Praetere over de stationswoning

 

In 1978 worden de manueel bediende “bareel” van de Weststraat en slagbomen van de Langendam en Wurmstraat vervangen door automatische slagbomen. Rond diezelfde periode verdwijnt het goederenvervoer volledig en raakt spoor drie in onbruik.

In 1984 is de sluiting van het station van Sleidinge een feit.

 

Daarna raakte het gebouw in verval (Foto 0871 - Bron : Sleinse FilmKlub)

Daarna raakte het gebouw in verval

 



In 1989 wordt toch de heropening als stopplaats realiteit.. De wissels en tweede spoor worden uitgebroken.

In 1999 wordt het stationsgebouw beschermd. Na jarenlange leegstand  wordt het verhuurd - onder andere als cafés de Kameleon en De Boemeltrein en later als privéwoning - en staat anno 2013 te koop.

In 2005-06 worden de sporen en perrons van lijn 58 grondig gemoderniseerd, onder andere om de toegang tot de moderne treinstellen mogelijk te maken Ook in Sleidinge komt er een nieuw verhoogd perron aan westkant, waarmee is de cirkel rond is, en de Sleins passagiers in- en uitstappen op de plaats waar alles begon...

 

Een motorwagen van de reeks 41 aan het nieuwe perron (Foto 2741 - Bron : Geschiedenis van Sleidinge)

Een motorwagen van de reeks 41 aan het nieuwe perron